Nuoren elämä on täynnä valintoja – hyviä, huonoja ja monia siltä väliltä. Valintojen tekeminen ei ole aina nuorelle helppoa ryhmäpaineen tai ympäröiviltä ihmisiltä saadun mallin takia. Valinnoilla saattaa kuitenkin olla yllättävän kauaskantoisia vaikutuksia, ja siksi onkin tärkeää että tarjolla on eväitä hyvien ratkaisujen tekemiseen. A-klinikkasäätiö halusi luoda Nuortenlinkki-sivulleen päihdekasvatuksellisen tarinapelin, joka havainnollistaisi erilaisia valintoja ja niiden seurauksia arkipäiväisessä ja helposti samaistuttavassa kontekstissa. Me pääsimme toteuttamaan tätä peliä, Hukkaputkea, yhdessä heidän kanssaan. Tämä blogiteksti esittelee yhteistyötämme ja pelin luontiprosessia erityisesti pelin käsikirjoituksesta vastanneen A-klinikkasäätiön kehittämissuunnittelijan Sara Mäkäräisen näkökulmasta.

Nuortenlinkki on A-klinikkasäätiön ylläpitämä ja Veikkauksen rahoittama, yli 10 000 kävijää kuukausittain tavoittava nettisivu nuorille. Sivustolta löytyy tietoa, testejä, tietovisoja, keskustelua sekä nimetöntä neuvontaa päihdeongelmista, riippuvuuksista, mielenterveydestä sekä elämänhallinnasta. Luotettavan tiedon ja matalan kynnyksen lisäksi A-klinikkasäätiö haluaa edistää sivustollaan päihdekasvatuksen interaktiivisuutta sekä nuorten omaa toimijuutta. Tämän tavoitteen mukaisesti sivuston tietosisältöä on muokattu pelilliseen muotoon, minkä tuloksena tänään julkaistiin tarinapeli Hukkaputki.

Hukkaputki on 13–15-vuotiaille suunnattu interaktiivinen tarina tavallisesta koulupäivästä. Päivän aikana tapahtuu kaikenlaista, ja peli esittää erilaisia päihteisiin, elämänhallintaan ja sosiaaliseen elämään liittyviä valintoja, jotka vaikuttavat tarinan kulkuun. Pelaajan tulee esimerkiksi päättää jättääkö lounaan väliin, kyseleekö lintsaavan kaverin kuulumisia ja pummaako isommilta pojilta kaljaa. Peli haarautuu omien valintojen mukaan, ja tarinapolkuja ja erilaisia loppuja on kosolti.

Toteutimme Hukkaputken yhdessä A-klinikkasäätiön kanssa. He vastasivat pelin haarautuvasta käsikirjoituksesta ja kohderyhmätestauksesta, me puolestaan teknisestä toteutuksesta. Kysyimme A-klinikkasäätiön kehittämissuunnittelija Sara Mäkäräiseltä muutamia kysymyksiä siitä, miltä pelintekoprosessi heidän näkökulmastaan näytti.

Sara, mistä idea alunperin lähti, eli mistä idea tämän valistuksellisen selainpelin tekemiseen sai alkunsa?

Haemme jatkuvasti uusia keinoja tavoittaa nuoria ja herätellä heitä pohtimaan omaa hyvinvointiaan ja omia valintojaan. Perinteisen valistuksen sijaan onkin tarkoitus korostaa erilaisia selviytymiskeinoja ja toisaalta madaltaa kynnystä puhua päihteistä ja mielenterveydestä sekä hakea apua. Nuorten pelaaminen on yleistä, joten päihde- ja mielenterveysaiheinen peli tuntui hyvältä lisältä Nuortenlinkki-sivuston muun sisällön rinnalle. Tavoitteena oli myös tarjota uutta, helppokäyttöistä materiaalia yläkoulujen käyttöön. Pelissä nuori pääsee konkreettisemmin kokeilemaan eri valintoja ja pohtimaan niiden seurauksia, mikä toimii hyvänä puheeksioton työkaluna eri tilanteissa.

Vasta meidän keskinäisten keskustelujen perusteella pelin toteutustavaksi valikoitui tarinapeli. Mikä teitä ohjasi tai kannusti juuri tarinapeli-lähestymistavan valitsemiseen? Miten koitte silloin tämän tyylilajin toteuttavan pelin opetukselliset tavoitteet? Miten esimerkiksi testaamisesta saatu palaute vastaa niitä odotuksia tai tavoitteita, jotka teillä oli?

Tavoitteenamme oli kannustaa nuoria pohtimaan erilaisia valintoja ja niiden seurauksia pelillisin keinoin. Ennen yhteistyön käynnistämistä olimme päättäneet, että perinteinen tietovisailu ei riitä kattamaan tätä tavoitetta. Lisäksi sivustoltamme löytyy jo tietovisoja eri aiheista. Tarinapeli tai sen kaltainen peli oli alusta alkaen toiveissamme, mutta emme osanneet pukea sitä sanoiksi ennen tapaamista NordicEdun kanssa. He olivat heti samoilla linjoilla, joten jatkotyöstö oli helppoa.

Työskentelyn edetessä paljastui, että tarinapelin käsikirjoittaminen on työlästä puuhaa. Samalla päihteisiin ja mielenterveyteen liittyviä valintoja, tilanteita ja käsiteltäviä aiheita riittäisi loputtomiin. Vaikka materiaalia on paljon, pelaa pelin melko nopeasti läpi. Vastaavanlaista palautetta saimme myös kohderyhmätesteistä. Oli ilahduttavaa kuulla, että peli itsessään koettiin hyväksi ja hyödylliseksi – valintoja ja erilaisia seurauksia vain toivottiin lisää. Aiheet herättivät testiryhmän nuorissa kuitenkin myös jatkokeskustelua, mikä on yksi pelin tavoitteista.

Alusta asti teille oli tärkeää pelin helppo muokattavuus myös julkaisun jälkeen, jotta peliä voisi palautteen ja analytiikkatyökalujen datan perusteella parantaa. Tämän mahdollistamiseksi projektissa käytettiin Dialog Editor –ohjelmaa, jolla pystyitte ja jatkossakin pystytte luomaan pelin haarautuvaa käsikirjoitusta itsenäisesti. Miten hyvin koette, että pelin muokattavuus saatiin toimimaan teidän tarpeisiin?

Edelliseen viitaten on tärkeää, että pelin käsikirjoitusta voi jatkaa ja laajentaa myös pelin julkaisun jälkeen. Samoin muokkausmahdollisuus on tärkeä, koska pelissä jaettavan tiedon tulee olla ajankohtaista. Tähän tarkoitukseen Dialog Editor toimii muutamista käytettävyyteen liittyvistä puutteista huolimatta erinomaisesti. Dialog Editor auttoi myös hahmottamaan pelin kulkua tottumattomalle käsikirjoittajalle prosessin eri vaiheissa.

Millainen prosessi pelin tekeminen teille oli? Uusia versioita tehtiin usein ja edistyminen oli melko tarkasti näkyvillä puolin ja toisin, vai tuntuiko teistä siltä? Tuliko kohderyhmällä testatessa sellainen olo, että jo aiemmin olisi pitänyt testata vaikka hieman raaempia versioita?

Prosessin aikana projektiryhmälle jaetut versiot olivat erittäin hyödyllisiä. Pelatessa esimerkiksi huomasi käsikirjoituksen puutteet ja pelin toimintaan vaikuttavat kirjoitusvirheet Dialog Editoria helpommin.

Myös kohderyhmätestaaminen tuli mielestäni hyvään väliin, vaikka peli olikin tässä vaiheessa jo melkein valmis. Palautteen perusteella ehdimme kuitenkin hyvin korjata teknisiä asioita, parantaa käytettävyyttä ja viimeistellä käsikirjoitusta. Yleisesti koko prosessi eteni suunnitelman mukaan ja yhteydenpito NordicEdun kanssa oli mutkatonta.

Nyt kun peli on julkaistu ja pelattavissa Nuortenlinkki-sivustolla, mitä tulevaisuuden suunnitelmia teillä on tämän pelin suhteen?

Peli otetaan toivottavasti hyvin vastaan ja täydentää jo olemassa olevaa sisältöä Nuortenlinkki-sivustolla. On kiinnostavaa nähdä, miten pelillisyys palvelee päihdekasvatuksen tarpeita. Käsikirjoituksen muokkausmahdollisuus ylläpitää toisaalta prosessia meidän päässä myös jatkossa, mikä on kuitenkin pelkästään hyvä asia. Pelin ympärille on myös tarkoitus luoda lyhyt opettajan opas, jotta pelin käyttöönotto yläkouluissa on helppoa.

Laajemmasta näkökulmasta toivon, että voimme A-klinikkasäätiöllä lisätä ja jatkokehittää päihde- ja mielenterveysaiheisen tiedon pelillistämistä myös tästä eteenpäin.

Kiitokset Sara Mäkäräiselle vastauksista! Me NordicEdulla olemme tyytyväisiä peliin ja yhteistyöhön teidän kanssanne. Toivomme, että peliprojekti oli ja tulee olemaan teille antoisa!

Peli on julkaistu tänään ja se on ilmaiseksi selaimessa pelattavissa täällä.