Riittääkö hyvä ja hauska pelattavuus tekemään hyvän opetus- tai hyötypelin vai tarvitaanko mukaan myös tarinaa? Kuinka laaja tarina sopii pelin käyttötarkoitukseen? Milloin tarina taas on pelille liian laaja? Tämä blogikirjoitus pureutuu näihin kysymyksiin ja käsittelee tarinan tuomia mahdollisuuksia peleissä sekä esimerkiksi sitä, miten se voi tehostaa tai haitata oppimista.

Peleissä tarina on kerronnan muoto, jonka mukana joko kuljetaan koko pelin läpi, tai joka luo lähtötilanteen tai taustan sille, miksi peliä aletaan pelata ja miten tarinaan liittyvää teemaa hyödynnetään pelin aikana. Tarina voi olla erittäin tärkeä osa peliä, kuten esimerkiksi roolipeleissä. Toisaalta, pelit kuten pasianssi tai Pac Man eivät tarvitse tarinaa ollakseen koukuttavia: ne ovat hauskoja ja kiinnostavia täysin muista syistä. Mikä sitten määrittää sen, milloin tarinaa tarvitaan ja milloin ei, ja kuinka iso tarinan osuus tulee olla koko pelikokemuksesta?

Oikea tarinan määrä hyötypeleissä

Viihdepeleissä tarinan määrää ohjaa se, minkälaista peliä tekijät tekevät ja kenelle. Opetus- tai hyötypelissä tarvittavan tarinan määrä puolestaan riippuu eniten siitä, mitä tarina voi tuoda peliin ja miten se voi tukea pelin opetuksellisia tavoitteita. Tarinan tulee aina olla oppimisen työkalu. Jos tarina motivoi pelaajia pelaamaan peliä innokkaammin, he tulevat samalla käyneeksi myös oppisisältöä paremmin läpi. Tällöin tarina on onnistunut hyvin opetustavoitteiden tukemisessa. Toisaalta, jos pelaajan kiinnostus keskittyy pelissä lähinnä tarinaan, voi oppisisältö jäädä vähemmälle huomiolle ja tällöin tarina toimii puolestaan tavoitteiden vastaisesti. Tämän takia opetus- ja hyötypeleissä kannattaa opetettavan sisällön perusteella päättää, kuinka paljon tarinallisuutta on syytä hyödyntää. 

Esimerkki opetuksellisuuden vaikutuksesta tarinan määrään on A-klinikkasäätiölle toteuttamamme Hukkaputki-peli. Hukkaputkeen A-klinikkasäätiön asiantuntijat loivat mukaansatempaavan ja haarautuvan tarinan tavallisen nuoren kotimatkasta koulusta kotiin. Arkisiin tapahtumapaikkoihin sijoittuvassa tarinassa on monia opettavaisia tilanteita sekä pelaajan valinnoista nähtäviä syy-ja-seuraus-suhteita, joista nuori oppii elämänhallintaa ja päihteiden käytön vaaroja. Syy-ja-seuraus-suhteiden ja valintojen merkitysten opettamisen takia pelin tuli olla hyvin tarinavetoinen. Tämän takia pelistä tehtiinkin tarinapeli.

Tarina on oppimista tukeva työkalu hyötypelissä.

Hyötypelin tarinan sisällöt ja teemat

Tarinan tyyli, miljöö, hahmot ja tapahtumat ovat kytköksissä siihen, mitä halutaan opettaa ja kenelle. Tiukasti todellisuuteen kytkeytyvät opetettavat asiat kannattaa pitää pelissäkin realistisissa ympäristöissä ja tilanteissa, kuten esimerkiksi juuri mainitussa Hukkaputkessa. Tarinan käyttäminen vahvistaa tällöin omakohtaisuuden tunnetta ja opetetun asian sovellettavuutta todellisuuteen. Jos opittua tietoa tai taitoa ei pysty soveltamaan todellisuuteen, siitä ei ole pelaajalle lopulta juurikaan hyötyä. Kuitenkin, epärealistisuutta ja fantasian elementtejä voi käyttää tehokeinona pelissä ja sen tarinassa, kun tarkoituksena on opettaa abstrakteja aiheita, kuten esimerkiksi teoriaa tai vaikkapa matematiikkaa. Voisikin siis kiteyttää, että tarina tulee luoda sellaiseksi, että se heijastelee opetustavoitteiden mukaista tosielämän tilannetta joko suoraan tai metaforisesti ja oppisisällön konkreettisuutta ja käytäntöön sovellettavuutta huomioiden.

Kuten pelin suunnittelussa yleensäkin, kohdeyleisöllä on määräävä rooli siihen, millaista tarinaa lähdetään kirjoittamaan ja minkälaisella tyylillä, hahmoilla ja tapahtumilla. Opetuspelien tarinoista tulee tehdä kiinnostavia, samaistuttavia ja oppisisältöä pelaajille merkityksellisellä tavalla käsitteleviä.

__________

Jos tämä teksti kirvoitti ajatuksia tai kysymyksiä, laita ne meille Facebookissa tai sähköpostilla. Muista myös liittyä postituslistallemme alta, niin saat joka kuun alussa uutiskirjeemme!

 

Tilaa uutiskirje

ja saat blogikirjoituksemme kerran kuussa suoraan sähköpostiisi.

  • Lassi Puolakka

    Tänne keskustelua kirjoituksesta.