Monesti pelaaminen nähdään lähinnä liikunnalta aikaa vievänä sisällä istuskeluna – ja sitä se on pitkälti ollutkin. Ruudun ääreen jumiutuu helposti, eikä liikkumiseen jää aikaa. Nykyään puhaltavat kuitenkin uudet tuulet, ja mobiililaitteet ovat avanneet aivan uudenlaisia mahdollisuuksia: peleillä on mahdollista saada lapset ulos ja liikkumaan. Viimeistään tämän todisti kesällä 2016 julkaistu äärimmäisen suosittu Pokémon GO.

Lapset eivät suuressa osassa länsimaita enää liiku tarpeeksi. On arvioitu, että Suomessa lasten liikkuminen romahtaa murrosiän kynnyksellä jopa enemmän kuin muissa länsimaissa.  Pelit ovat tähän yhtenä osasyynä: suurin osa peleistä vaatii pitkäjaksoista paikallaan oloa, oli laitteena sitten tietokone, konsoli, tabletti tai älypuhelin. Liikkumisen vähenemisen lisäksi sisällä pelaamisella on myös muita haittatekijöitä, sillä ulkona – ja erityisesti luonnossa – yhdessä leikkimisen on todettu olevan erityisen tärkeää lapsen kehitykselle monilla eri tavoin.

Vaikka pelit ovat aiemmin houkutelleet jäämään sisätiloihin, niillä voi yhtä lailla saada lapset myös ulos ja liikkumaan. Tämän saavuttamiseen tarvitaan kuitenkin uudenlaista luovaa ideointia ja kekseliästä pelisuunnittelua. Liikunnan lisäämiseen tähtäävä pelisuunnittelu voi yhdistää ja hyödyntää esimerkiksi paikkatietoja, pilvipalveluita ja sisältöjen jakamista sosiaalisissa verkoissa, tehdään liikkumisesta innostavaa, koukuttavaa ja yhteisöllistä. Jos digitaalisia pelejä suunnitellaan niin, että pelin edistyminen – vaikkapa seuraavalle tasolle pääsy – vaatii oikeasti ulos lähtemistä ja liikkumista, niin lapset ja nuoret saadaan kyllä liikkumaan, sillä kipinä itse peliin on monella niin suuri.

Liikuntaan tähtääviä pelejä on viime aikoina alkanut tulla enemmän. Esimerkiksi, suomalainen lastenvaatevalmistaja Reima on loppukesästä alkanut valmistaa ReimaGO-älyvaatteita, jotka hyödyntävät pelillisyyttä lasten liikkumiseen kannustamisessa. Näihin vaatteisiin kuuluu liiketunnistin, joka mittaa lapsen liikkumista. Tunnistimeen kertyneellä energialla lapsi pystyy liikuttamaan pelihahmoa erillisessä pelisovelluksessa ja vanhemmat näkevät omista sovelluksistaan lapsen liikunnan määrän sekä voivat asettaa lapselle tavoitteita ja palkintoja liikkumisesta.

Toinen jo muutaman vuoden vanha liikuntapeliesimerkki on Nianticin Ingress, jossa pelaajan tulee kulkea paikasta toiseen vallatakseen ja puolustaakseen “portaaleita” toisilta pelaajilta. Mitä enemmän eri portaaleilla käy, sitä voimakkaammaksi pelissä tulee ja sitä enemmän saa palkintoja. Vaikka Ingress onkin suosittu, se on kuitenkin kaukana siitä ilmiömäisestä ja kansaa liikuttaneesta suosiota, jonka sen pohjalta rakennettu Pokémon GO on saavuttanut. Jos on lainkaan ollut epäilystä siitä, voiko peleillä saada lapsia liikkumaan enemmän, Pokémon GO on todistanut että totisesti voi: peliä pelaavien lasten – ja myös aikuisten – näkemiseltä on kesän ja syksyn aikana ollut todella vaikea välttyä. Tarkoituksena pelissä on kerätä pokémoneja ja vallata muiden pelaajien hallussa olevia saleja. Peli on tehty varsin tehokkaasti liikkumista kannustavaksi esimerkiksi sillä, että eri alueilla esiintyy eri pokémoneja ja pyydystämiseen tarvittavia palloja ja esineitä saa ympäriinsä sijoitetuilta “pokéstopeilta”. Kävellyillä kilometreillä haudotaan munia, joista saattaa kuoriuitua harvinaisia pokémoneja. Mitä enemmän kilometrejä munan kuoriutumiseen tarvitaan, sitä parempi pokémon saattaa kuoriutua.

Suomalaiset koulut ovat jo hyödyntäneet pelejä lasten aktivoinnissa ja liikkumaan saamisessa. Mobiilisti maailmaan -hankkeessa, koululaiset itse suunnittelivat paikkatietoihin perustuvia pelejä. Lisäksi, Seppo.io, X-routes ja Citynomadi ovat suomalaisia rastien välillä liikkumiseen pohjautuvia pelialustoja, jolla koulut ovat voineet tehdä omanlaisia opetuspelejään. Myös Pokémon GOn käyttöä liikuntatunneilla on harkittu.

Me NordicEdulla olemme myös jo päässet tekemään yhden ulkona liikkumiseen kannustavan pelin, MobiMetsän. Se on Suomen Partiolaisille ja metsäyhtiö UPM:lle toteuttamamme pelisovellus, jonka tarkoituksena on opettaa vastuullisesta Suomen metsien käytöstä ja nykyaikaisesta metsätaloudesta, mutta myös viedä pelaaja oikeasti tutustumaan luontoon ja metsän puulajeihin.

Oivaltavat mobiilipelit saavat lapset liikkumaan. Kuvassa MobiMetsä.

MobiMetsä on managerointipeli, jossa pelaaja perustaa metsäalan yrityksen ja valitsee sille puupohjaisen tuotteen, jota kehittää ja valmistaa kuvitteellisille asiakkailleen. Tuotteiden valmistamiseen pelaaja tarvitsee erityisesti puuainesta, jota saa kasvattamalla virtuaalisia puita omassa pelimetsässä. Puiden kaatamiseksi pelaajan on mentävä oikeasti luontoon, etsittävä pelissä kasvatetun puulajin todellinen vastine, vaikkapa mänty, ja otettava siitä pelin sisällä valokuva. Pelaaja saa tarvitsemansa puuraaka-aineen vasta, kun muut pelaajat ovat arvioineet, onko kuva otettu oikeasta puusta. Vastaavasti puuainesta saa palkinnoksi toisten pelaajien kuvien arvioinnista. Saadusta puuaineesta valmistettuja tuotteita myymällä saa rahaa, jota voi käyttää tuotekehittelyyn, tai vaikka yrityksen toimintaa parantavien some-kampajoiden rahoittamiseen. Pelissä luonto ja nykyteknologia yhdistyvät niin sisällössä kuin pelimekaniikoissakin.

MobiMetsän voi ladata omalle mobiililaitteelle kaikista sovelluskaupoista veloituksetta. MobiMetsää pääsee pelailemaan myös UPM:n ja Suomen Partiolaisten messuosastolla, 11.–13.11 Helsingin messukeskuksessa järjestettävillä Metsämessuilla.

 __________

Jos sinulla on tästä kirjoituksesta tai MobiMetsästä kysyttävää, laita meille asiasi sähköpostilla tai kommentina Facebookissa. Liity myös postituslistallemme alta, niin saat joka kuun alussa uutiskirjeemme!

 

Tilaa uutiskirje

ja saat blogikirjoituksemme kerran kuussa suoraan sähköpostiisi.

  • Lassi Puolakka

    Tähän keskustelua kirjoituksesta.