Vuoden 2017 aikana on valmistunut monta projektia. Kaikista ei ole referenssikirjoitusta vielä valmiina eikä kaikkia pelejä tai pelillistettyjä sovelluksia ole virallisesti vielä julkaistu, joten tässä pieniä maistiaisia neljästä tämän vuoden aikana valmistuneesta projektistamme. Hieman myöhemmin esittelemme toiset neljä vastaavaa.

 

Metsävisa

 

Metsävisa on NordicEdun toteuttama mobiilisovellus Metsävisa-kilpailuun.

Metsävisa on yläkoululaisille suunnattu tietovisa Suomen metsistä, jota järjestää Suomen Metsäyhdistys sekä Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry.  Kilpailu on erittäin suosittu, ja siihen osallistuu yli puolet Suomen kaikista yläkouluista. Kilpailua on järjestetty jo vuodesta 1982, ja vuosien saatossa jo miljoona suomalaista koululaista on osallistunut Metsävisaan. Vuoden 2017 kisan teemoina olivat suomalainen metsäluonto sekä metsäsuhde.

Vuoden 2017 loppukilpailussa yläkoululaiset visailivat maastossa Nuuksiossa. Kisareitin varrella oli metsäalan toimijoiden järjestämiä kysymyksiä, joihin nuoret vastasivat meidän toteuttamamme erityisesti Metsävisaa varten suunnitellun mobiilisovelluksen avulla. Vuoden 2018 kisaan voi jo ilmoittautua ja sovelluksesta on luvassa päivitetty ja entistä ehompi versio.

Kuvia ja tietoa tapahtumasta löydät täältä.

 

Guider Game

 

Guider Game on peli Suomeen muuttaville ulkomaalaisille.

Juuri Suomeen muuttaneella on paljon pohdittavaa: miten arki Suomessa sujuu ja mitä tulevaisuudessa pitäisikään tehdä? Gamu ry halusi auttaa suomeen muuttaneita näissä asioissa Guider Game -hankkeellaan. Yksi osa tätä hanketta oli kieltä opettavan ja oppimaan kannustavan mobiilipelin luominen. Me teimme heille tästä pelistä demon.

Tässä pelissä pelaaja oppii arjen askareita ja asiointitilanteita, kuten esimerkiksi mikron käyttöä ja paketin noutamista kioskista. Pelissä on selkeä humoristinen ote, joka tuo jännittävään kotoutumiseen ja kulttuuriin sopeutumiseen rentoutta.

Lue lisää Guider Gamesta tältä sivulta.

RUORI

 

RUORI on pelillistetty itsearvioimistyökalu pedagogisen tuen tarpeen kartoittamiseen.

Ammattiopisto Luovi on valtakunnallisesti toimiva ammatillinen erityisoppilaitos. Opetuksen ohjauksen kannalta on ensisijaisen tärkeää saada selkeä kuva opiskelijoidensa pedagogisen tuen tarpeesta kautta opintojen. Tuen tarvetta on selvitetty Webropol-pohjaisella RUORI-itsearviointikyselyllä, jolla kartoitetaan erityisesti opiskelutaitojen ja elämänhallinan kykyjä. Webropol-kysely on kuitenkin varsin tiivis ja keskittymistä vaativa. Tämän takia Luovi halusi luoda toisenlaisen tavan kyselyyn vastaamiseen – helppokäyttöisen, konkretisoivan ja kiinnostavan. Toiveiden tuloksena RUORI-kyselystä lähdettiin toteuttamaan tarinavetoista peliversiota.

RUORI-tarinapeli seuraa Ammattiopisto Luovissa opiskelevan nuoren päivää. Tarinaa kuljettavien pelivalintojen lomassa vastataan itsearviointikysymyksiin, jotta kysymyksille saadaan selkä konteksti, mutta ne erotettiin kuitenkin selkeästi pelin muista näkymistä, jotta pelaaja huomaa helposti eron tarinaa ja omaa elämää koskevien kysymysten välillä. Lisäksi peli sisältää kaksi hauskaa minipeliä virkistämään tarinan seuraamista ja itsearvioinnin tekemistä.

 

Talkoot!

 

Alati kansainvälistyvässä Suomessa on ensisijaisen tärkeää tarjota hyviä mahdollisuuksia kielemme ja kulttuurimme oppimiseen. Ne luovat arvokkaan pohjan elämän, arjen ja työn rakentamiselle. Kun oppimisen mahdollisuudet ovat joustavia, helppokäyttöisiä ja hyvin saatavilla olevia, on aloittaminen helppoa.

Talkoot! yhdistää pelillisen oppimisympäristön ja aidon vuorovaikutuksen, sillä kieltä ei opi kuin puhumalla. Pelillisen oppimisympäristön maailma on kuvitteellinen suomalainen kaupunki, jota kielenoppijat rakentavat yhdessä, suomalaiseen tapaan talkoilla. Pelissä liikutaan virtuaalisen kaupungin ja kielenkäyttöön innostavien arkielämässä tarvittavaa kielitaitoa ja yhteiskunnassa vaikuttamista harjoittavien roolipelien välillä.

Stadin osaamiskeskuksen aktiiviset suomen kielen opettajat ideoivat ja hankkivat alkurahoituksen pelillisen ympäristön toteutukseen, jota on kehitetty Koneen säätiön rahoituksella koko vuoden 2017 ajan. Talkoot! noudattaa aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelmaa ja Opetushallituksen rahoittamaa SUKIMO­-suositusta. Talkoot!-oppimisympäristö julkaistaan vuoden 2018 alussa.

Lisätietoa löytyy oppimisympäristön kotisivuilta tämän linkin takaa.

___________

NordicEdu toivottaa kaikille hyvää uutta vuotta! Nähdään taas vuonna 2018!

P.S. Liity alta postituslistallemme, niin saat heti vuoden alkajaisiksi uutiskirjeemme!

 

Tilaa uutiskirje

ja saat blogikirjoituksemme kerran kuussa suoraan sähköpostiisi.

Join the discussion Kommentti