Onko mielessäsi loistava hyötypeli-idea tai timanttinen opetuspelin raakile, mutta et tiedä, miten pääsisit eteenpäin? Et ole ainoa. Moni hyötypeliprojektin aloitusta harkitseva on ottanut meihin yhteyttä  selvittääkseen, miten peli-ideaa tulisi lähteä jatkokehittämään ja mitä sen toteuttaminen vaatii. Kokosimme tähän artikkeliin ajatuksiamme siitä, millaisia valmisteluja olisi hyvä tehdä, jotta projekti pääsisi mahdollisimman tehokkaasti alkuun.

1. Terävöitä visio
Hyvän hyötypelin toteuttaminen ei niinkään vaadi maagisen hyvää lähtöideaa, vaan terävän vision, joka ohjaa pelin kehittymistä ensimmäisistä suunnittelupalavereista aina julkaisuun asti ja vielä siitä eteenpäin. On siis ennemminkin tärkeää pitää mieli avoimena ja valmistautua muuttamaan peli-ideaa jopa radikaalisti projektin konkretisoituessa, jotta suuntaa voidaan muuttaa niin alkuperäisten virheellisten oletusten kuin mahdollisten uusien kultasuonienkin varalta.

2. Kiteytä tavoitteet
Kaiken A ja O on selkeyttää pelille asetetut tavoitteet. Opetus- ja hyötypelin suunnitteluun liittyy kaksi toisistaan erotettavaa vaikkakin vuorovaikutteista tavoitetta: pelaamisen tarkoitus ja pelin tavoite.

Pelaamisen tarkoitus on useimmiten saavuttaa jokin tietty oppimistavoite. Siihen kiteytyy, mitä pelin halutaan opettavan. Oppimistavoitteeksi voidaan asettaa vaikka kurssimateriaalin läpikäyminen tai jonkin prosessin ymmärtäminen ja käytössä soveltaminen. Pelaamisen tarkoituksena voi toisaalta olla myös jonkin muutoksen saavuttaminen. Pelin avulla voidaan esimerkiksi sitouttaa pelaajaa omaan organisaatioon tai saada pelaaja liikkumaan.

Pelin tavoite taas on se päämäärä, joka pelaajalla on peliä pelatessaan, eli miten pelaaja voi voittaa tai läpäistä pelin. Se myös muodostaa pelin haastavuuden, kiinnostavuuden ja hauskuuden. Pelin tavoite voi olla esimerkiksi tietyn pistemäärän tai taitotason saavuttaminen, tehtävän suorittaminen aikarajan sisällä tai haasteen voittaminen yhteistyössä muiden pelaajien kanssa.

Vaikka pelin tarkoitus eli hauskuus ja pelaamisen tarkoitus eli hyöty ovat eri asioita, tulisi niitä kuitenkin pyrkiä yhdistämään pelisuunnittelussa mahdollisimman paljon esimerkiksi estetiikan, teemojen ja tarinan avulla.

3. Rajaa kohderyhmä
Kun tavoitteet on kiteytetty, on aika tarkentaa, kenelle peliä ollaan tekemässä ja millaiseen käyttöympäristöön. Kohderyhmän mieltymyksillä, kyvyillä, toiveilla ja tavoitteilla on erittäin suuri merkitys koko peliprojektin onnistumiseen. Olemme aiemmin kirjoittaneet kohderyhmän määrittelystä kokonaisen artikkelin. Ainakin kerran tulisi siis vielä käydä läpi miksi peli tehdään ja kenelle, mitä he haluavat peliltä, miten he pelaavat pelejä ja niin edelleen. Lähes aina kohderyhmä on aluksi liian laaja, mutta peli-idea kirkastuu, kun kohderyhmä rajataan niin, että peli on loistava juuri tietylle kohderyhmälle eikä melko kiva laajemmalle joukolle.

4. Laadi projektin alustava aikataulu ja budjetti
Meiltä tiedustellaan ymmärrettävästi useimmiten juuri pelintekemisen kustannuksia. Yksinkertaista kaavaa kustannusten laskemiseen ei kuitenkaan ole, vaan jokainen idea ja projekti täytyy arvioida yksilöllisesti.

Tyypillisesti peli-idean jalostumiseen ensimmäisistä suunnittelupalaverista julkaisukelpoiseen versioon tarvitaan satojen tuntien työpanosta, eikä peli ole siinä vaiheessa vielä useinkaan valmis, vaan sen kehittämistä jatketaan käyttäjäpalautteiden ja matkan varrella kertyneiden uusien ideoiden pohjalta. Työmäärät vaihtelevat sen mukaan, miten monimutkainen ja näyttävä pelin tulee olla, miten paljon siinä on opetettavaa ja pelillistä sisältöä sekä miten paljon sen tulee keskustella ulkomaailman tai itse aiemmin keräämänsä tai mittaamansa tiedon kanssa.

Tasokkaan pelinkehityksen tuntihinnat lähentelevät yrityksiltä ostettaessa enemmän tai vähemmän sadan euron rajapyykkiä – freelancereiltä tai oppilaitoksilta oppilastyönä tilatessa kustannukset ovat jonkin verran tai selkeästi vähemmän. Yksityishenkilölle kustannukset nousevat helposti mahdottomiksi ja sen vuoksi yrityksen perustaminen tai jonkin muun organisaation kanssa yhteistyössä toimiminen ja sitä kautta aukeavien rahoitusmallien ja ulkopuolisten rahoitusmahdollisuuksien tutkiminen on usein mielekäs vaihtoehto.

Sopivia toteuttajatahoja voi lähestyä jo idearaakileen kanssa, mutta varsinainen projektin aloitus on mahdollista vasta kun omat resurssit, osallistumismahdollisuudet sekä aikahaarukka projektin toteuttamiseen on kartoitettu ja todettu realistisiksi.

5. Kartoita yhteistyöyritykset
Sopivaa yhteistyöyritystä etsittäessä kannattaa tietysti tutustua aiemmin toteutettuihin peleihin mutta myös laajemmin aiempaan kokemukseen ja alan tuntemukseen. Kannattaa myös huomioida se, mille alustoille yritykset pelejä toteuttavat. Kun joukko mahdollisia yhteistyöyrityksiä on valittu, voi heillä kilpailuttaa oman peliprojektin toteutuksen ja valita sitten eniten omia toiveita vastaavan tarjouksen.

__________

Jos mielessäsi on loistava peli-idea, mutta idean toteuttaja uupuu, ota meihin yhteyttä, niin pallotellaan ideaasi luottamuksellisesti. Mikäli artikkeli herätti lisää kysymyksiä tai ajatuksia opetus- tai hyötypeliprojektiin valmistautumisesta, laittakaa meille viestiä Facebookissa tai sähköpostilla. Muistakaa myös liittyä postituslistallemme, jotta saatte uutiskirjeemme aina kuun alussa.

 

Tilaa uutiskirje

ja saat blogikirjoituksemme kerran kuussa suoraan sähköpostiisi.

  • Lassi Puolakka

    Kommentti