Mobiililaitteiden eli tablettien ja älypuhelimien käyttö on viime vuosina lisääntynyt räjähdysmäisesti niin työ- kuin yksityiskäytössäkin. Joustavasti mukana kulkeva ja helppokäyttöinen laite tarjoaa työkaluja ja sovelluksia laidasta laitaan. Ei siis ole ihme, että mobiililaitteita halutaan enenevässä määrin käyttää myös opetuksen apuna. Monissa kunnissa näitä laitteita onkin jo hankittu useiden eri oppiasteiden käyttöön, kun taas osassa kouluista ollaan puolestaan päädytty hyödyntämään oppilaiden omia älypuhelimia osana opetusta. Mobiililaitteet itsessään eivät kuitenkaan vielä riitä, vaan niille tarvitaan sopivanlaista opetusmateriaalia, kuten laadukkaita opetuspelejä. Tämä blogikirjoitus pureutuu siihen, mitä kaikkea on huomioitava hyvän opetuspelin suunnittelussa, kun alustana toimii mobiililaite.

Monesti opetuspelin tilaaja toivoo, että peli suunnitellaan ensisijaisesti tietokoneella käytettäväksi ja käännetään sitten mobiililaitteille joko selainversiona tai mobiilisovelluksena pelattavaksi. Tietokonetta ja mobiililaitteita käytetään kuitenkin niin eri tavoin, että lopullinen pelialusta ja sen ominaisuudet on otettava alusta alkaen huomioon suunnittelussa. Näin taataan pelin hyvä käyttökokemus ja mukava pelattavuus, joiden kautta parhaiten voidaan saavuttaa pelille asetetut oppimistavoitteet.

Tärkein yksittäinen seikka, joka erottaa mobiiliopetuspelit tietokoneella pelattavista peleistä, on laitteiden fyysisistä eroista johtuva erilainen käyttötapa. Mobiililaitteissa on kosketusnäyttö, joten kaikki toiminnot tehdään ruutua napauttamalla tai pyyhkimällä. Erityistä tarkkuutta ei voida vaatia, jotta pelaaja varmasti osuu haluamaansa kohteeseen. Tietokoneella taas toimitaan hiirtä ja näppäimistöä käyttäen. Hiirellä voidaan osoittaa hyvinkin tarkasti eri puolille näyttöä, ja näppäimistöä voidaan hyödyntää monenlaisiin tarkoituksiin kirjoittamisesta käyttöjärjestelmässä tai sovelluksessa liikkumiseen. Lisäksi tietokoneiden ja mobiililaitteiden ruutujen koot ovat merkittävän erilaisia. Tietokoneet ovat pienimmillään noin 13 tuumaisia, kun taas pienimpien mobiililaitteiden näytöt ovat vain reilut neljä tuumaa. Mobiililaitteiden suorituskyky ja muisti ovat luonnollisesti myös paljon pienempiä, sillä tilaa erilaisille komponenteille on yksinkertaisesti vähemmän. Mobiiliopetuspelien hyvä käytettävyys ja käyttökokemus varmistetaan suunnittelemalla käyttöliittymät ja grafiikat valittujen alustojen ominaisuuksien ja rajoitusten mukaan heti alusta lähtien.

Laitteiden erilainen käyttötapa näkyy erityisen selvästi myös siinä, missä ja miten ihmiset laitteita käyttävät. Tietokonetta käytetään lähes poikkeuksetta istuen ja useimmiten pöydän ääressä. On myös tavallista käyttää tietokonetta pitkiäkin aikoja yhtäjaksoisesti, sillä tietokone on sen verran paikkaan sidottu ja kömpelö, ettei sen käyttöä keskeytetä ja taas jatketa uudelleen kovinkaan joustavasti. Mobiililaitteet sen sijaan kulkevat ihmisten mukana ja niitä käytetään sujuvasti lähes missä ja milloin vain. Tämän takia mobiilipelejä pelataankin enimmäkseen siellä täällä ja lyhyinä jaksoina, kuten esimerkiksi ruokakaupan jonossa tai bussissa matkustettaessa. Toisaalta, mobiilipelejä voi helposti pelata kymmeniäkin minuutteja yhtäjaksoisesti, jos tilanne vain on siihen sopiva, joten mobiilipelaaminen on kaiken kaikkiaan varsin joustavaa.

Mobiililopetuspelit toimivat parhaiten, kun niiden sisältö on räätälöity sopivan kokoisiin ja oletettuun käyttötilanteeseen sopiviin paloihin, joita voi pelata toistuvasti ja joustavasti eri paikoissa ja oman taitotason mukaan. Oppitunneilla pelattava peli vaatii siis erilaista jaksotusta kuin bussimatkoihin kehittävää pelattavaa tarjoava hyötypeli. Lyhyissä pätkissä pelattava hyvin suunniteltu ja toteutettu mobiiliopetuspeli etenee ja kertaa sopivassa suhteessa huomioiden erilaiset oppijat ja opetustavat.

Niin kuin muutkin opetuspelit, mobiililaitteilla pelattava peli toimii parhaiten motivoivana ja innostavana työkaluna osana muuta opetusta, ei niinkään itsenäisenä opetusmateriaalina. Aiheen hahmottaminen pienistä osista koostuvana kokonaisuutena vaatii aina pedagogista osaamista ja ohjausta, joka varsinkin oppilaitosmaailmassa kuuluu opettajan vastuualueeseen.

Kun peli suunnitellaan pelialusta, kohdeyleisö ja oppimistavoitteet kokoajan mielessä pitäen, saadaan parhaat tulokset. Tämän takia on tärkeää tehdä mobiiliopetuspelit alustan ja sille tyypillisten käyttötapojen ehdoilla. Mobiiliopetuspeleillä on paljon annettavaa oppimiselle ja opettamiselle, niin kouluympäristöissä kuin muuallakin. Niiden laatuun on syytä panostaa.

__________

Jos sinulla on kommenttia tai kysymystä tähän kirjoitukseen liittyen, lähetä rohkeasti meille asiasi sähköpostilla tai kommenttina Facebookissa. Liity myös postituslistallemme alta, niin saat joka kuun alussa uutiskirjeemme!

 

Tilaa uutiskirje

ja saat blogikirjoituksemme kerran kuussa suoraan sähköpostiisi.

  • Lassi Puolakka

    Tähän keskustelua kirjoituksesta.