Pelillistäminen on varsin monipuolinen konsti tuoda motivoivuutta ja innostavuutta prosessiin kuin prosessiin. Koska pelillistäminen perustuu pelimekaniikkojen hyödyntämiseen ja pelit käyttävät hyvin montaa eri jippoa pelaajan innostamiseksi, myös pelillistämisen työkalupakki sisältää monta motivoivaa mekaniikkaa. Olemme jo aiemmissa artikkeleissamme pureutuneet tarkemmin siihen, mitä pelillistäminen on, joten tällä kertaa käsittelemme niitä erilaisia tapoja ja pelimekaniikkoja, joilla pelillistämistä voi konkreettisesti tehdä.

Koostimme kesähelteiden iloksi meille 12 tutuksi tulleutta konstia, joita itse käytämme pelillistämisessä ja pelillistettyjen ratkaisujen suunnittelussa.

 

1. Tehtävät ja haasteet

Tehtävät ja haasteet muodostavat saavutettavia tavoitteita: haastaminen saa käyttäjän yrittämään enemmän. Tärkeää on asettaa pelilliselle kokonaisuudelle ainakin yksi päätavoite sekä muutamia välitavoitteita.

 

2. Etenemisen visualisaatiot

Etenemisen visualisointi konkretisoi prosessia tai tehtävää työtä ja motivoi, kun käyttäjä tietää missä kohtaa mennään. Visualisointi pelaa yleensä yhteen asetettujen tehtävien ja tavoitteiden kanssa.

 

3. Palkitseminen

Palkitseminen on yksi toimiva, monipuolinen ja yleinen motivointikeino pelillistämisessä. Olemme kirjoittaneet siitä aiemmin jo oman blogitekstin! Erilaisia palkintoja ovat esimerkiksi arvomerkit, keräilyesineet ja koristeet, avattavat sisällöt ja pelimekaniikat sekä pelin ulkopuolella hyödynnettävät edut.

 

4. Hahmojen kustomointi

Monelle peleissä erityisen mukavaa hommaa on oman hahmon tai muun pelillisen elementin muokkaaminen itselle mieluisaksi. Tämä on myös yksi palkitsemistapa: peli antaa pelaajalle suorituksista palkinnoiksi kustomointiesineitä, joilla hahmoa tai muuta elementtiä voi yksilöidä.

 

5. Vaihtokaupat

Vaihtokaupoilla voi luoda hauskaa vuorovaikutusta pelaajien välille sekä näin kannustaa ja mahdollistaa sosiaalista yhdessä tekemistä. Tämän myötä myös vuorovaikutustaitoja voi harjoitella: hyvistä kaupoista hyötyy kumpikin osapuoli!  Vaihdella voi esimerkiksi palkinnoksi saatuja esineitä, joita ei juuri itse tarvitse.

 

6. Oljenkorret ja buusterit

Erilaiset helpotukset, avut, oljenkorret ja pelikokemuksen ehostimet ovat hauskoja ansaittavia hyötyjä. Nämäkin ovat niin ikään palkintoja, jotka voivat auttaa pelaajaa helpottamalla etenemistä tai tuoda kokemukseen uutta vaihtelevuutta.

 

7. Kilpailuasetelma ja jännitys

Kilpaileminen ja sen tuoma jännitys on monille varsin keskeinen pelien elementti. Täten myös pelillistämisessä kilpailuasetelman luominen voi olla kiinnostava vaihtoehto. Täytyy kuitenkin muistaa, että kilpailuissa joku on aina häviävä osapuoli, ja osa ihmisistä ei ole ollenkaan kilpailullisia.

 

8. Loisiminen ja toisista hyötyminen

Osaa motivoi kilpailutilanteissa toisten menestyksestä hyötyminen tai sen omaksi eduksi “varastaminen”. Kuten kilpailuasetelmankin kanssa, tässä tulee olla erityisen tarkka, ettei luo epäreiluja tai kilpailun tasapainon pilaavia toimintoja. Toisaalta yhdessä jonkin tavoitteen saavuttaminen ja sitä kohti pyrkiminen voi olla koko joukolle mukavaa, vaikka kaikki eivät tekisikään yhtä paljon töitä tavoitteen saavuttamiseksi.

 

9. Killat ja tiimit

Nämä tarkoittavat pelaajien tai käyttäjien jakoa joukkueisiin. Oma tekeminen hyödyttää sekä omaa että koko tiimin tilannetta, ja muut tiimin jäsenet puolestaan tukevat käyttäjän toimia. Käyttökokemuksesta tulee hauskaa yhteistä puuhaa ja yhteisöllisyys lisääntyy. Jako tiimeihin mahdollistaa myös joukkueiden välisen kilpailutilanteen, joka voi olla mukavampi asetelma kuin yksilöiden välinen kisailu.

 

10. Viestiminen ja yhdessä pelaaminen

Yhteydenpito, kokemusten jakaminen ja yhdessä pelaaminen ovat etenkin aikuisia motivoivia tekijöitä. Näitä mahdollistavat mekaniikat ovat nettimoninpeleistä tuttuja, ja niihin lukeutuvat esimerkiksi chatit ja kaverilistat, pelaajien kasaamat ryhmät sekä yhteistyönä tehtäviksi suunnitellut haasteet.

 

11. Tarinallisuus ja pelimaailma

Tarinalla voidaan motivoida käyttäjää etenemään tai keskittymään suorituksiinsa, jos esimerkiksi panostamalla tiettyyn työsuoritukseen saa palkinnoksi lisää kiinnostavaa tarinaa luettavaksi. Toisaalta tarinan ja pelimaailman avulla hankalat käsitteet ja abstraktit kokonaisuudet voidaan kehystää kaikille samalla tavalla ymmärrettävään muotoon.

 

12. Yllätyksellisyys

Yllätykset ovat tietenkin käyttäjille hauskoja ja virkistäviä. Liiallinen satunnaisuus tai epäreilu onnekkuus ja tuuri taas syövät kokemusta merkittävästi, joten tasapaino ja kohtuus täytyy tässäskin löytää.

 

__________

 

Siinä välineitä oman pelillistämisratkaisun pohtimisen avuksi! Mikäli haluat siirtyä suunnitelmista toteuttamisen tasolle, lähetä meille ideasi tai tarjouspyyntösi tällä sivulla, niin otamme yhteyttä! Mikäli tämä kirjoitus herätti kysyttävää, meihin voi ottaa yhteyttä alla olevalla kommenttiboksilla, sähköpostilla tai Facebook-viestillä! Kannattaa myös liittyä alta postituslistallemme, niin saat joka kuun alussa uutiskirjeemme, jossa on viimeisimmät kuulumisemme ja blogikirjoituksemme kerrattuna!

 

Tilaa uutiskirje

ja saat blogikirjoituksemme kerran kuussa suoraan sähköpostiisi.