Työ: Fume – minipelikokoelma tupakoimattomuuden kannattavuudesta

Asiakas: Turun yliopisto, Hoitotieteen laitos, NO! To smoking -projekti

Projektin osa-alueet: pelisuunnittelu, käyttöliittymä, pelin ohjelmointi (Unity 3d), grafiikka, animaatiot, testaus, julkaisu ja projektin hallinta

Julkaistu: kesäkuu 2016

Jos et halua jäädä koukkuun, älä edes kokeile! Teimme tupakan ja tupakkatuotteiden vaaroista valistavan Fume-pelin yhdessä Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen kanssa NO! To smoking -projetkia varten.

Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen ja informaatioteknologian laitoksen yhteinen monitieteellinen terveyspeleihin liittyvä tutkimusryhmä TEPE tutkii pelejä ja pelillisyyttä hyödyntäviä menetelmiä terveyden edistämisessä, erityisesti lapsille ja nuorille. Yksi tutkimusryhmän projekteista on hoitotieteen laitoksella toteutettava NO! To smoking –projekti, joka tutkii lasten ja nuorten olemassa olevaa terveyslukutaitoa sekä suhtautumista tupakointia ehkäisevään terveyskasvatukseen. Projektin aikana haluttiin kehittää digitaalinen valistuspeli ja tutkia sen vaikutuksia nuorten tupakkakielteisyyteen. Me pääsimme toteuttamaan tätä peliä yhdessä tohtorikoulutettava Heidi Parisodin kanssa. Syntynyt peli, Fume, on nuorille suunnattu tupakan vaaroista valistava minipelikokoelma.

LÄHTÖKOHDAT JA TAVOITTEET

Pelisuunnittelun lähtökohtana oli tavoite luoda uudenlainen, hauska ja humoristisella otteella tupakan vaaroista valistava mobiilipeli 11–15-vuotiaille. Tavoitteena oli luoda terveystiedon oppituntikäyttöön tupakkatuotteiden oikeista vaaroista liioitellen kertovia minipelejä, joista opettaja voisi sitten täydentäen kertoa vakavammin. Jo aiemmin NO! To smoking –projektissa oli tutkittu, millä tavalla tupakkatuotteiden vaaroja opetetaan terveystiedon tunneilla. Kohderyhmältä oli kerätty kyselyillä tietoa siitä, millaiseksi valistus koettiin ja miten sen toivottiin muuttuvan, jos mahdollisena uutena opetusmateriaalina opetuksen rinnalle saataisiin peli.

Peliprojektin ja yhteisen suunnitteluvaiheen alkaessa lähestymistavaksi valittiinkin nopeasti kepeään sävyyn, mielikuvitukselliseen toteutukseen ja koomisiin yksinkertaistuksiin hyvin sopiva minipelikokoelma. Opetukselliset tai valistukselliset minipelikokoelmat ovat osoittautuneet kansainvälisestikin kohderyhmää kiinnostavaksi ja netti-ilmiön asemaan asti nousseiksi nostaen erilaisista aiheista esiin uusia ja hauskoja näkökulmia. Inspiraatiota FUME minipelien toteutustapoihin haettiinkin aluksi Australian metron käytön turvallisuudesta ylilyövästi valistavasta Dumb Ways to Die –minipelikokoelmasta, mutta myös Nintendo DS-alustalle julkaistusta lukuisia minipelejä sisältävästä WarioWare-pelistä.

KUINKA YHTEISTYÖ ETENI

Tarve ja idea Fumen kehittämiseen tuli Turun yliopiston hoitotieteen laitokselta, mutta idea hiottiin lopulliseen muotoonsa yhdessä. Turun yliopiston tutkijat kehittivät Fumen valistuksellisen ja tekstimuotoisen sisällön sekä arvioivat käsikirjoitusta ja vaiheittain valmistuneita minipelejä testiversio kerrallaan koko prosessin ajan.

Me kehitimme valittujen teemojen ja luotujen oppisisältöjen ympärille sarjan kohdeyleisölle sopivia minipelejä, jotka arvioitiin ensimmäisen kerran yhdessä pelille otollisen kohderyhmän kanssa jo ennen pelien varsinaista toteuttamista. Pelattavassa muodossa olevat pelit testattiin vielä uudelleen samalla kohderyhmällä ennen viimeistelyjä, jotta niiden toimivuus, ymmärrettävyys ja hauskuus voitiin varmistaa.

RATKAISU

Digitaalinen terveysvalistuspeli FUME muotoutui ensisijaisesti 10–13-vuotiaille suunnatuksi tupakan vaaroista valistavaksi viiden minipelin kokoelmaksi. Pelin käsikirjoituksesta tehtiin tyyliltään humoristinen ja kepeä. Faktat kerrotaan faktoina ja valistukseen keskitytään kunnolla, mutta välillä kirjoituksessa käytetään myös selkeää liioittelua hauskojen tilanteiden aikaansaamiseksi. Käsikirjoituksella haettiin vastapainoa oppikirjamaisiin valistusmateriaaleihin mutta myös tukea itse pelaamisen hauskuudelle – Fumea pelatessa tulee hymyilyttää ja naurattaa.

Pelin oppisisältöä käydään läpi erilaisia hauskoja ja jokseenkin hölmöjä minipelejä pelaamalla. Yhdessä pelissä pelaajan on autettava säästöpossua väistelemään rahansa polttaneen tupakka-addiktin vasaraa. Jos säästöpossu säilyy ehjänä, se käyttää säästönsä suojahaarniskan ostamiseen. Jos taas väistöliikkeet eivät onnistu, possu pirstoutuu sirpaleiksi ja tupakka-addikti vie rahat. Toisessa pelissä pelaaja osallistuu hervottomaan tietovisaan, jossa oikeasta vastauksesta sää pöhkön palkinnon ja väärinvastanneita rangaistaan yliampuvasti.

Valistuksellinen sisältö on tehty selkeäksi ja yksinkertaiseksi, ja käsiteltävinä aiheina ovat esimerkiksi rahanmeno, väärä informaatio ja tupakkateollisuuden propaganda, terveysvaikutukset, luonto ja ympäristövaikutukset sekä ryhmäpaineen merkitys. Varsinaisten pelien lisäksi aiheita käsitellään syvemmin useissa erillisissä faktaruuduissa, joista voi ammentaa lisätietoa kunkin pelin aiheista yksin pelatessa tai vaikkapa osana terveystiedon oppituntia.

Vaikka kohderyhmä rajattiin 10–13-vuotiaisiin lapsiin, peli sopii sellaisenaan myös tätä nuoremmille ja vanhemmille pelaajille – ja tupakan vaarojen tunteminenhan on tärkeää kaikenikäisille! Peliä voi pelata suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

JULKAISU

Pelistä tehtiin aluksi väitöskirjatutkimuksen käyttöön soveltuvat versiot sekä mobiilialustoille että selaimessa toimivaksi, ja sitä käytettiin aluksi vain tutkimustyökaluna. Projektin ja siihen liittyvän väitöskirjatutkimuksen tarkoituksena on arvioida, pystyykö peli vaikuttamaan 10–13-vuotiaiden tupakointia ehkäisevään terveyskasvatukseen.

Kun tutkimusjakso päättyi kesäkuussa 2016, peli julkaistiin ilmeiseksi ladattavana Apple Appstore-, Google Play- ja Microsoft Store –sovelluskauppoihin kaikkien nuorten saataville.

Tutkimustyön edetessä etsitään myös mahdollisuuksia laajentaa peliä uusilla minipeleillä, jotka monipuolistaisivat pelikokemusta ja entisestään laajentaisivat tupakkatuotteisiin liittyvien terveysvaikutusten esittelyä.

”Yhteistyö NordicEdun kanssa auttoi kehittämään terveyspeli-ideaamme pelillisesti ja hyödyntämään pelimaailman mahdollisuuksia sen toteutuksessa. Olemme tyytyväisiä yhteistyönä valmistuneeseen FUME-peliin.”

– Heidi Parisod, tohtorikoulutettava, Hoitotieteenlaitos – Turun yliopisto