Opetus- ja hyötypeliprojektit eivät ole mitään jokapäiväisiä pikkuaskareita, joten sellaisen aloittamista harkitessa kokemattoman mielessä on varmasti monta kysymystä. Sen vuoksi halusimme listata vuosien varrella yleisimmin meille esitettyjä kysymyksiä aiheesta sekä omat vastauksemme niihin.

 

“Meillä on jo valmis pelisuunnitelma, voisitteko te vain koodata sen?”

Hyötypelien kehittäminen on vaativaa, vuorovaikutteista ja iteroivaa työtä, joka vaatii monipuolista osaamista ja valmiutta hyväksyä kehitystyön aikana esiin nousevat muutostarpeet: alunperin paperilla loistavan oloinen idea ei välttämättä toimikaan sellaisenaan kohderyhmän käytössä tai halutulla laitteella. Vaikka tilaajalla olisikin jo kattava pelisuunnitelma, on pelin toteutuksessa välttämätöntä pitää yhtä ja tehdä projektia yhdessä ihan vain jo budjetoinninkin kannalta. Monesti saman tyylinen pelikokemus voidaan nimittäin toteuttaa usealla eri tavalla, ja siksi tilaajan onkin hyvä olla valmis jatkokehittämään omia ideoitaan peliä toteuttavan osapuolen ideoiden ja aiempien kokemusten pohjalta.

Pelisuunnitelmaa onkin hyödyllistä “pallotella” peliä toteuttavan yrityksen kanssa, sillä heiltä löytyy suunnitteluun ja pelintekoon ammattitaitoa. Tällöin pelisuunnitelmasta ja sitä seuraavasta lopullisesta pelistä saadaan vielä entistä ehompi. Niinhän se on, että usein ideoinnissa useampi pää saa enemmän aikaiseksi.

 

“Ettekö voi sanoa jotain summaa, mitä se pelin tekeminen maksaa?”

Tämä kysymys on tietenkin eniten mieltä poltteleva, mutta se on myös se, johon on kaikkein hankalinta vastata. Pelin tekemiselle ei ole yhtä kiinteää hintaa, vaan hinta muodostuu kolmesta tekijästä: projektin laajuudesta, käytettävissä olevasta ajasta ja käytettävissä olevasta budjetista. Tämän takia hintaa on mahdoton arvioida ennen peli-ideaan ja projektin tavoitteisiin perehtymistä.

Useimmiten ainakin yksi näistä tekijöistä on ennalta päätetty. Keskustelun avauksella ”tämä on meidän budjettitaso, mitä tällä saa aikaan” päästään luomaan suunnitelma, josta selviää, miten laajaa peliä voidaan lähteä toteuttamaan ja miten paljon sen toteuttamiseen kuluu aikaa. Käytännössä peliprojektit kuitenkin kustantavat kymmenestä tuhannesta eurosta ylöspäin.

 

“Kuinka kauan pelin tekeminen kestää?”

Samoin kuin peliprojektin hinta, myös pelin toteutuksen kesto riippuu paljon siitä, minkälainen projekti on kyseessä. Mitä laajempi projekti, luonnollisesti sitä pidempi kesto.

Hyötypelejä ja pelillistämistä toteutettaessa myös tilaajan oma substanssiosaaminen on usein merkittävässä roolissa. Tämän takia on hyvä alusta asti keskustella myös siitä, kuinka paljon oma henkilöstö käyttää aikaa peliprojektin edistämiseen. Lyhimmillään peliprojekti kestää noin parisen kuukautta, mutta laajoja ja päivittyviä projekteja voidaan tehdä vuodenkin verran.

 

“Kai se peli sitten toimii kaikilla älypuhelimilla, tableteilla ja tietokoneilla?”

Automaattisesti peli ei toimi kaikilla mahdollisilla laitteilla, ja on hyvä miettiä onko se edes tarpeellista, ainakaan heti ensimmäisten versioiden kohdalla. Eri laitteilla on hyvin erilaiset käyttötuntumat ja -tavat, jotka tulee huomioida jo pelin tai sovelluksen suunnitteluvaiheessa. Eri laitteille täytyy yleensä tehdä myös erilliset versiot pelistä, jolloin jokainen uusi ominaisuus tai bugikorjaus täytyy pahimmillaan tehdä kullekin alustalle erikseen. Siksi on hyvä valita ensin tärkeimmät alustat, joilla pelin käytettävyys ja sisältö ensin hiotaan riittävään kuntoon, ja vasta myöhemmin voidaan tarpeen mukaan laajentaa alustakantaa.

__________

Jos sinulla on muita hyötypeleihin liittyviä kysymyksiä, joihin kaipaisit vastauksia, kirjoita ne alla olevaan kommenttikenttään tai lähetä ne meille sähköpostilla tai kommenttina Facebookissa. Muista myös liittyä postituslistallemme alta, niin saat joka kuun alussa uutiskirjeemme!

Tilaa uutiskirje

ja saat blogikirjoituksemme kerran kuussa suoraan sähköpostiisi.

  • Lassi Puolakka

    Tähän keskustelua kirjoituksesta.