Virheitä tekee jokainen, mutta onneksi ne ovat oivia oppimisen paikkoja. Tämä pätee etenkin käyttäjäkokemuksen suunnittelussa, jossa virheitä tarkastelemalla saadaan paljon hyvää aikaiseksi.

Muistan joskus lukeneeni sitaatin, joka meni jotakuinkin seuraavasti: “huonoa elokuvalla katsomalla opit paljon enemmän elokuvanteosta kuin hyvää elokuvaa katsomalla”. Vaikka totuus on aina yleistystä monimutkaisempi, on totta, että ennen kuin näkee, miten ihan perusasiatkin on tehty hutiloiden, on vaikea täysin käsittää, minkä takia nämä ovat niitä perusasioita, joiden tulee aina olla kunnossa. Kun huomio kiinnittyy elokuvassa tarinan ja tunnelman sijaan kerrontatavan huonoon toteutukseen, katselukokemus ei ole kummoinen.

Tästä on helppo vetää linjoja myös sovelluskehitykseen. Jos elokuvissa vakuuttavan ja arvokkaan katselukokemuksen tarjoaminen on tärkeää, sovelluskehityksessä hyvä käyttäjäkokemus (eli UX, user experience) on kaiken a ja o. Jos käyttöliittymä ja sen hankaluus vievät huomion itse sovelluksen käyttötarkoituksesta, ollaan pahasti hakoteillä. Esimerkiksi jos sovelluksessa navigointi on sekavaa tai tekstit ja valintaboksit ynnä muut ovat epäintuitiivisesti aseteltuja, käyttäjäkokemus ottaa pahasti osumaa. Jos käyttäjäkokemus on tällä tavoin huono, ei sovellusta jaksa käyttää. Ja jos sovellusta ei jaksa käyttää, ei se voi tarjota mitään lisäarvoakaan käyttäjälleen. Käyttäjäkokemuksen merkitystä ei siis sovi vähätellä.

Jos haluaa itse kokeilla, mitä huonosta käyttäjäkokemuksen huomioinnista voi oppia, on sitä havainnollistamaan tehty parikin humoristista esimerkkiä. Tällainen on esimerkiksi Bagaar-ohjelmistotalon luoma nokkela User Inyerface -mainospeli, jossa käyttäjän on selvittävä kamalan käyttökokemuksen omaavan lomakkeen loppuun mahdollisimman nopeasti. Tämän parissa on erittäin vaikea olla keksimättä tapoja, jolla asiat olisi voitu tehdä paremmin.

Kriittisyyden kiikareilla ei kuitenkaan sovi tähyillä vain muualle, sillä tietysti myös omista töistä jää asioita huomaamatta. Onneksi tähän on lääke. Sovelluskehityksessä testaus on erittäin tärkeä osa, jossa syynätään omaa kehitysvaiheessa olevaa tuotosta. Tästä metsästetään käyttäjäkokemuksen sudenkuoppia, jotta ne voitaisiin sitten korjata. Kun testaamassa on vielä sovelluksen tulevaa kohderyhmää, he näkevät sovelluksen juuri sellaisen käyttäjän silmin, jolle sovellusta ollaan tekemässä. He siis osaavat sanoa, mikä juuri heidän käyttäjäkokemustaan häiritsee. Olemme kirjoittaneet käyttäjälähtöisyydestä aiemmin blogiimme, joten kiinnostuneiden kannattaa tarkastaa tämä kirjoitus.

Lopuksi on vielä mainittava, että tietenkin myös erittäin hyvin suunnitelluista sovelluksista oppii ja oivaltaa. Oppiihan sitä muutenkin niin huonoista kuin hyvistä malleista.

__________

Onko sinulla jotain kommentoitavaa tai kysyttävää kirjoituksesta? Laita ajatuksesi alla olevaan kommenttiboksiin tai lähetä ne sähköpostilla tai Facebook-viestillä. Liity alta myös postituslistallemme, niin saat joka kuun alussa uutiskirjeemme, jossa kertaamme uusimmat kuulumisemme ja kirjoituksemme.