Monesti pelaaminen mielletään ensisijaisesti tietokoneilla, konsoleilla ja älylaitteilla tapahtuvaksi digipelaamiseksi. Sama pätee ehkä vielä voimakkaammin hyötypeleihin, sillä viihteeksi tarkoitetut piha- ja lautapelit sekä pakohuoneet ovat kyllä tuttuja juttuja, mutta hyötypelivastineet eivät vielä samalla tapaa. Mekin NordicEdulla olemme keskittyneet nimenomaan digitaalisiin hyötypeleihin ja pelillistettyihin ratkaisuihin, joten oli mitä mielenkiintoisinta saada kutsu tulla testaamaan Mysteerin Tiimipelitestiä ja päästä tutustumaan pakohuonehyötypelaamiseen.

 

Pakohuoneet ovat kuluvana vuosikymmenenä nousseet suosituksi ryhmäpuhteeksi. Jos pakohuoneet ovat jääneet pimentoon, kyseessä on pienissä ryhmissä pelattava pulmapeli, jossa pelaajat suljetaan täynnä lukkoja, mysteereitä ja vihjeitä olevaan huoneeseen, josta tulee päästä ulos aikarajan puitteissa. Arvoituksia ratkomalla saa usein avaimia tai välineitä muiden pulmien ratkaisuun ja lopulta huoneesta ulos pääsyyn sekä pelin voittamiseen. Osa pelaa pakohuoneita harrastuksena, osa esimerkiksi työporukkaa tehokkaasti osallistavana virkistystoimintana. Keskeistä pakohuoneissa on yhdessä tekeminen, heittäytyminen ja haasteiden voittaminen.

 

Mysteeri pakohuoneet

Yksi pakohuonepelejä suunnitteleva ja järjestävä yritys on vuonna 2015 perustettu Mysteeri. Pääasiallisesti Mysteeri on keskittynyt viihteeksi tarkoitettuun pakohuonepelaamiseen, mutta viime aikoina yrityksessä on kiinnostuttu myös hyötypelaamisesta ja pelien taikapiirin ja flow-tilan hyödyntämisestä esimerkiksi valmentamisessa. Mysteerin toinen perustajista, Emmi Kärnä, oli törmännyt meidän kirjoituksiimme pelillistämisestä ja hyötypeleistä, ja kutsui meidät vaihtamaan ajatuksia näistä aiheista sekä testaamaan heidän pakohuonehyötypeliään, Tiimipelitestiä, Turun toimipisteeseensä.

Ja me tietenkin otimme kutsun ilomielin vastaan.

 

Tiimipelitestin timmellyksessä

Tiimipelitestiin oli helppo osallistua. Käytännössä Tiimipelitestissä ryhmä pelaa pakohuoneen aivan normaalisti, mutta tämän jälkeen peliä seurannut pakohuoneen vetäjä ohjaa reflektointikeskustelun ryhmän yhteistyökyvyistä pelin aikana. Moni pakohuone edellyttää hyvää kommunikointia ja ryhmätyöskentelyä, joten pakohuoneen pelaaminen antaa mielenkiintoisen paikan tarkastella pelaavan porukan ryhmädynamiikkaa ja yhteistyön sujuvuutta.

Tiimipelitestit eivät ole Turun paikallinen erikoisuus, vaan niitä voi tehdä kaikissa Mysteerin toimipisteissä ja missä tahansa heidän pakohuoneistaan. Meidän testin puitteina toimi jääkiekkokansallemme soveltuva Urheilumuseo-pakohuone, jossa etsitään kadonnutta MM95-pystiä suljetusta museosta.

Tiimimme eteni pelissä varsin suorituskeskeisesti, ja jokainen pyrki kaiken aikaa etsimään uutta, kertomaan löydöksistä ja sovittamaan kuultua ja löydettyä ratkaisuiksi. Testiin osallistuneessa köörissämme olikin melkoisen nokkelia pakohuoneilijoita, ja saimme pelin ratkaistua miltei ennätysajassa, vaikka ajoittain tietoa jaettiin melko kaoottista tahtia.

 

Ryhmätyön reflektointia

Pelin jälkeisessä reflektoinnissa keskusteltiin tiimin pakohuonesuorituksen roolituksesta, vuorovaikutuksesta ja yhteispelistä pelin vetäjän kanssa. Keskusteluissa olikin hyviä kysymyksiä, jotka kirvoittivat ajatuksia myös omista yhteistyökäytännöistä.

Meillä peli sujui sen verran sutjakkaasti, että selkeitä kehityskohtia pakohuoneen pelaamisesta ei noussut, mutta vähemmän tutussa porukassa tai vaikeammassa pakohuoneessa yhdessä hääriminen (Urheilumuseo ei ollut Mysteerin vaikeimpia huoneita) olisi eittämättä ollut toisenlaista ja tuonut eri tavalla mietittävää reflektointiin.

Reflektoinnin jälkeen saimme tiimikunto toidustuksen ja jäimme keskustelemaan pakohuoneista, pelillistämisestä ja hyötypeleistä yhdessä Mysteerin perustajien Emmi Kärnän ja Jussi Venäläisen kanssa. Olikin mieltä virkistävää päästä keskustelemaan samoista asioista kiinnostuneiden kanssa.

Pelin aiheuttamia pohdintoja

Pakohuonehyötypelaaminen herätti muutamankin ajatuksen. Ensinnäkin oli hieno päästä näkemään pakohuoneen ympärille rakennettu hyötypeli. Hienoa tästä teki se, että hyötyä haettiin pakohuoneiden edellyttämästä välittömästä yhteistyöstä ja vuorovaikutuksesta. Tämä liippaa läheltä meidän omia digitaalisten hyötypelien suunnitteluperiaatteitakin. Digiformaatti tarjoaa oppimiselle suotuisia erityisiä etuja, kuten välittömän palautteen antamisen ja pelikokemuksen räätälöimisen pelaajan valintojen mukaan – ja näitä etuja ehdottomasti kannattaa hyödyntää. Pakohuoneet puolestaan luovat leikin varjolla aidon ryhmätyöskentelytilanteen, jonka seuraaminen tarjoaa monia mahdollisuuksia. Tähän keskittyminen siis onkin hieno lähestymistapa.

Lisäksi pakohuoneen pelaaminen ja Mysteerin pakohuoneasiantuntijoiden kanssa juttelu herätti ajatuksia myös pelisuunnittelun saralta. Pakohuoneissa vihjeet ja ratkaisut rakennetaan loogisiksi poluiksi, jossa yhden pulman ratkaisu on osanen taas seuraavan ratkaisuun. Tämänkaltaista suunnittelua voisi hyödyntää esimerkiksi asioiden opettamisessa niin analogisissa kuin digitaalisissakin hyötypeleissä.

__________

Lisätietoa Mysteeristä löydät tämän linkin takaa. Tiimipelistä voit lukea lisää täältä.

Mikäli sinulla on kysyttävää tästä kirjoituksesta, ota yhteyttä alla olevalla kommenttiboksilla, sähköpostiviestillä tai Facebook-viestillä. Liity alta myös postituslistallemme, niin saat joka kuun alussa podcast-jaksomme ja bloggauksemme suoraan sähköpostiisi.

 

Tilaa uutiskirje

ja saat blogikirjoituksemme ja podcastimme kerran kuussa suoraan sähköpostiisi.