Työ: VäliPalaPeli – ruokakasvatuksellinen pulmapeli

Asiakas: Ruokavirasto, Cocomms

Projektin osa-alueet: pelillisyyden suunnittelu ja ideointi, käyttöliittymäsuunnittelu, ohjelmointi (Angular), animointi

Julkaistu: helmikuu 2020

Hyvä ja monipuolinen välipala piristää iltapäivää ja auttaa jaksamaan. Ruokavirasto halusi osana RuokaTutka-hanketta auttaa koululaisia kasaamaan hyviä ja hauskoja välipaloja, ja me yhdessä viestintätoimisto Cocommsin ja muiden RuokaTutkan hankekumppaneiden kanssa lähdimme luomaan tähän tarkoitukseen peliä.

RuokaTutka on Ruokaviraston hanke, jonka tavoitteena on viedä lasten ja nuorten ruokatottumuksia terveellisempään suuntaan sekä luoda aitoa kiinnostusta ruokaa, kasviksia ja maataloustuotteita kohtaan tutkivalla otteella. Hankkeessa luodaan varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmaan sopivia, ilmiöoppimista ja monilukutaitoa tukevia oivaltavia oppimateriaaleja. Tämän lisäksi nuoria aktivoidaan RuokaTutkan sometileillä ja verkkosivuilla.

Hanketta varten oltiin luotu pari kevyttä tietovisa-tyylistä peliä hankkeen kotisivuille. Pelikattausta haluttiin kuitenkin täydentää selkeästi vahvemmin pelimäisellä pelillä, joka opettaisi lapsille ja nuorille erilaisista välipaloista ja ruoka-aineksista. RuokaTutka-hanketta Ruokaviraston kanssa tehnyt viestintätoimisto Cocomms kysyi meitä pelin toteuttajiksi. Me tietenkin vesi kielellä tartuimme tähän herkulliseen tarjoukseen.

LÄHTÖKOHDAT JA TAVOITEET

Lähtökohtana projektissa oli tehdä viihdyttävä peli, joka opettaisi erilaisista välipalavaihtoehdoista sekä tutustuttaisi lapsia ja nuoria erilaisten ruoka-ainesten alkuperään, ominaisuuksiin ja makuihin. Pelin tuli olla sekä suomen että ruotsin kielellä ja siinä piti olla omat vaikeusasteensa lapsille ja nuorille. Peli tuli upottaa RuokaTutka-hankkeen sivuille ja sen piti toimia niin tietokoneilla kuin älylaitteillakin. Selainpohjaisuus oli siis suotavaa.

Kun peli-ideaa palloteltiin, syntyi ajatus pulmapelistä, jossa pelaajan tulisi työskennellä ravintolassa ja tehdä asiakkaiden toiveiden mukaisia välipaloja. Tätä ideaa lähdimme työstämään eteenpäin.

KUINKA YHTEISTYÖ ETENI

Heti projektin alussa pidimme aloitustapaamisen, jossa kävimme läpi pelin toiveet ja tavoitteet sekä yhteistyöjärjestelyt, jotta projekti lähtisi sujuvasti käyntiin. Tämän jälkeen viimeistelimme pelisuunnitelman ja loimme käyttöliittymäsuunnittelun toteutusta varten. Loimme myös mallin sisällöntuotolle, jolla hankkeessa mukana olleet asiantuntijat pystyivät helposti luomaan sisältöä pelin tehtäviä ja opetuksellisuutta varten.

Itse toteutusvaiheessa me hoidimme pelin teknisen toteutuksen sekä koordinoimme sisällöntuottoa. Cocomms ja muut RuokaTutkan hankekumppanit kuten Itä-Suomen yliopiston asiantuntijat puolestaan tuottivat sisältöä ja järjestivät pelille kohderyhmätestauksen, jonka tulosten ja palautteiden pohjalta hioimme peliä kohti julkaisua. Ruokavirasto vastasi pelin hankkeeseen sopivuuden varmistamisesta. Yhteistyö oli vuorovaikutteista ja sulavaa.

Hieman erilaisen projektista meille teki se, että pelin grafiikat teki meidän sijaan RuokaTutka-hankkeen graafikko. Me ohjeistimme häntä luomaan kuvitukset ja käyttöliittymäelementit peliä varten, jotka hän toteutti ohjeidemme mukaisesti. Tämän jälkeen me upotimme ne peliin. Myös peliin tulleet animaatiot tehtiin samalla tapaa. Yhteistyöjärjestely ja yhteydenpito meni tälläkin saralla mutkattomasti ja toimivasti.

Reilun kolmen kuukauden yhteistyön jälkeen saimme pelin valmiiksi.

RATKAISU

Yhteistyön tulos on VäliPalaPeli, pulmapeli, jossa tulee vastata asiakkaan erikoisiin välipalatoiveisiin sovittamalla välipalan ainekset ruudukkoot. Asiakkaat saattavat toivoa esimerkiksi tortillaa, johon haluavat jotain vihreää, jotain viljasta tehtyä ja jotain meijerissä valmistettua. Pelaajan tulee sitten valita nämä ainekset ruokavarastosta, asettaa ne ahtaaseen ruudukkoon ja tarjoilla annos asiakkaalle. Ainekset vievät eri määrän tilaa ruudukosta, ja pelaajan onkin mietittävä, millä aineksilla saa vastattua asiakkaan toiveisiin siten, että kaikki mahtuu ruudukkoon. Asiakas reagoi annokseen sitä paremmin, mitä enemmän kyseinen annos vastasi tämän toiveita.

VäliPalaPelissä asiakkaiden toiveet ovat välillä hyvinkin kokeellisia ja kummallisia, ja oikeat vastaukset voivat yllättää – esimerkiksi voileipä, jonka päällä on herneitä tai smoothie, jossa on lanttua! VäliPalaPeli pistää siis pelaajan miettimään ruuan ominaisuuksia ja alkuperää mutta myös ratkomaan pulmia. Tämän tueksi pelissä on reseptikirja, josta saa tietoa aineksista sekä apua annosten kasaamiseen.

Peliin tehtiin lapsille tarkoitettu helppo leikinomainen vaikeusaste, jossa peliä ei voi hävitä, vaan välipaloja voi kasata ilman suurempia suorituspaineita. Nuorille luotiin haastavampi arcade-henkinen vaikeusaste, jossa pyritään saamaan mahdollisimman paljon pisteitä. Tyytyväisistä asiakkaista saa enemmän pisteitä, ja kolmen täysin tyytymättömän asiakkaan jälkeen peli päättyy. Haastetta lisää alati tiukentuva aikaraja. Vaikeusasteen valinta myös valitsee ikäryhmille räätälöidyt tekstisisällöt.

Toiveiden mukaisesti peliin tehtiin myös kielenvaihtotoiminto, jolla saa helposti vaihdettua pelin kieltä suomen ja ruotsin välillä.

JULKAISU

VäliPalaPeli lisättiin RuotaTutka-hankkeen sivuille helmikuussa 2020. Pääset pelaamaan sitä täältä.

”Olemme RuokaTutkassa olleet erittäin innoissamme siitä, kuinka hauska ja hieno VäliPalaPelistä tuli!  Yhteistyö NordicEdun kanssa oli helppoa ja sulavaa. He pitivät meidät viikottain ajan tasalla projektin etenemisestä ja löysivät ratkaisuja kinkkisiinkin pulmiin. Näin luovien ja taitavien ammattilaisten kanssa peliä oli ilo tehdä.”

-Hannele Hautaniemi, Cocomms oy